Zwanger worden en PCOS: 5 tips hoe je dat het beste aanpakt.

Op het moment dat de diagnose PCOS valt, maar er nog geen actieve kinderwens is, krijgen heel wat vrouwen ook het advies om ‘terug te komen als ze zwanger willen worden’. Ookal wordt het misschien niet luidop uitgesproken, de onderliggende boodschap is wel: op een natuurlijke manier zwanger worden, wordt heel lastig voor jou.

En dat is kort door de bocht. Uiteraard, er zijn vrouwen met PCOS bij wie een spontane eisprong zeer uitzonderlijk is en een natuurlijke zwangerschap daardoor zo goed als uitgesloten. Maar als vrouw met PCOS ben je niet per definitie minder vruchtbaar! Je hebt minder kansen op een bevruchting als je minder frequent een eisprong hebt, dat klopt. Maar als je je lichaam kan helpen met die eisprong, dan heb je net evenveel kans als elke andere vrouw dat dat eitje leidt tot een zwangerschap. 

Insulineresistentie en uitblijven van een eisprong

De grootste groep van vrouwen met PCOS heeft insulineresistentie, zo’n 80%! Die insulineresistentie zorgt voor het uitblijven van een eisprong. En daar kan je zèlf wel een hele grote invloed op uitoefenen.  De kunst is om je insulineresistentie zo goed mogelijk onder controle te krijgen. En dàt doe je door je levensstijl aan te passen. Aanpassingen die niet alleen een positief effect hebben op de kansen op een eisprong, maar echt op àlles: hoe je je voelt, de mate van haarverlies of haargroei, de mate van acné, … en op je gezondheid. En zelfs als deze aanpassingen nog onvoldoende zouden zijn, dan helpen ze je sowieso om je kansen tijdens een fertiliteitstraject te vergroten.

Verhoogde kans op een zwangerschapsverlies?

Het is zelfs zo dat een ontregelde bloedsuikerspiegel heeft ook een impact op de groei van een embryo. Tijdens de eerste 12 weken van de zwangerschap worden de organen gevormd en is het embryo extra gevoelig aan hoge waarden van bloedsuiker. Bij een ontregeling bestaat dat kans dat de innesteling niet goed gebeurd en je het embryo verliest.

Je kansen om zwanger te worden vergroten

Méér kans op een eisprong of innesteling? Dat doe je zo:

  • Weet wat PCOS is, wat het doet met je lichaam, hoe die hormonen op elkaar inspelen, hoe PCOS je eisprong beïnvloedt, …
  • beperk pieken van je bloedsuikerspiegel: verkies volkoren producten en pure voeding boven geraffineerde en kant-en klare zaken.
  • leer welke triggers jou stress bezorgen en vooral: leer er anders mee omgaan, leer hoe je door anders / bewust te gaan denken minder stress kan ervaren
  • door die 2 zaken te doen, zal je slaap automatisch al verbeteren, maar je kan nog meer dingen doen om beter te slapen. Beter slapen heeft een positief effect op je kansen op een zwangerschap doordat het indirect je bloedsuikerspiegel mee helpt te regelen.
  • beweeg elke dag, geen marathon, maar wandelen en spieroefeningen doen… die zorgen voor een betere gevoeligheid aan insuline waardoor je minder suikerpieken krijgt in je bloed.

Extra tip

Zorg ervoor dat je lichaam goed gevoed is en neem eventueel supplementen!

 

Gratis webinar voor wie meer wil weten

Wie méér wil weten, is welkom op mijn gratis online webinar, een presentatie die je gewoon van thuis kan volgen. Je moet je wel op voorhand registreren (dat kan hieronder). Ik leer je wat je moet weten om een eisprong alle kansen te geven zodat jouw droom op die zwangerschap werkelijkheid kan worden.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: