Wanneer ben je nu het meest vruchtbaar bij PCOS?

Ik krijg geregeld vragen over hoe dat nu juist zit met je eisprong, bevruchting, innesteling,… en wat dan het beste tijdstip is om seks te hebben om zoveel mogelijk kans te hebben op een positieve zwangerschapstest.

Hieronder vind je in de eerste plaats de uitleg hoe het zit in een cyclus van 28 dagen. In dat geval is het redelijk duidelijk en makkelijk te berekenen wanneer je het meest vruchtbaar bent. Dat stukje heb je nodig om te begrijpen waar het schoentje dan wringt bij PCOS.

De eerste dag

Als we het gaan hebben over wanneer je het meeste vruchtbaar bent, dan is het om te beginnen belangrijk dat we allemaal met dezelfde dag beginnen te tellen. De dag dat je in de voormiddag helderrood bloedverlies hebt, tellen we als dag 1.

Die dag start de afbraak van het baarmoederslijmvlies van de vorige cyclus en ontwikkelen er tegelijkertijd een aantal follikels in de eierstokken. Door een samenspel van hormonen zal er uiteindelijk één follikel uitgroeien tot ongeveer 2cm, het dominerend follikel.

Een regelmatige cyclus

De eisprong

In een cyclus van 28 dagen zal je op dag 12 een piek van het lutheïniserend hormoon (LH) vinden in het bloed. Dat hormoon zorgt ervoor dat de eicel springt en via de eileiders aan haar reis naar de baarmoeder begint. Die LH piek is dus een meetbaar teken dat je binnen de 36-42u een eisprong hebt.

Wanneer heb je best seks?

Om de kansen op een bevruchting zo hoog mogelijk te maken, heb je best om de twee dagen seks tussen dag 5-6 vóór de eisprong tot 24u nadien. Vaker dan om de 2 dagen is nadelig voor de kwaliteit en de hoeveelheid van de spermacellen. Die hebben even tijd nodig om weer te hergroeperen.

Aangezien spermacellen een paar dagen kunnen overleven in de baarmoeder, mag je dus al vóór de eisprong seks hebben. Zo hebben die dappere zwemmers tijd om de weg te vinden.

De innesteling

Zo’ n 5-6 dagen nà de eisprong zal een bevruchte eicel zich in het baarmoederslijmvlies innestelen, op voorwaarde dat de hormonen oestrogeen en progesteron hoog genoeg staan.

Progesteron wordt aangemaakt door de cellen van het gele lichaam, de wand van het follikel dat achtergebleven is in de eierstok. Dat maakt gedurende 14 dagen progesteron aan. Daarna wordt die taak overgenomen door de bevruchte eicel.

Progesteron is een belangrijk hormoon. Als je er te weinig van aanmaakt, heb je bijvoorbeeld meer kans op een vroeg zwangerschapsverlies.

PCOS

Bij PCOS is het vaak lastig om de eisprong door middel van ovulatietesten te bepalen en dus de vruchtbare periode optimaal te benutten.

Dat komt omdat LH (lutheïniserend hormoon) bij heel wat vrouwen met PCOS hoog staat en dus vals positieve ovulatietesten geeft.
Die hoge LH waarden voorkomen ook dat de follikels kunnen groeien (ze houden de aanmaak van het follikel stimulerend hormoon tegen). Onvoldoende grote eicellen zullen niet springen, of zijn van te slechte kwaliteit om tot een zwangerschap te leiden.

Wat kan je dan doen?

Als je niet weet of en wanneer er een eisprong plaatsvindt, is het heel moeilijk om te weten te komen wanneer je dan eigenlijk best seks hebt.
Er zijn wel een paar dingen die je kan doen.

Om te beginnen en om zoveel mogelijk kansen te benutten, kan je inplannen om echt elke 2 dagen seks te hebben. Om de 2 dagen, niet vaker. Dat is de ideale termijn om zowel het aantal als de kwaliteit van de spermacellen op peil te houden.

Tegelijkertijd kan je je lichaam een handje helpen om meer rust te brengen in die hormonen. Om méér kansen op een bevruchting te krijgen door frequenter een eisprong te hebben. En door de kwaliteit van de eicellen te optimaliseren.

LH verlagen?

Een hoge LH waarde kan veroorzaakt worden door een hoge concentratie aan insuline in het bloed. Wanneer je minder gevoelig bent aan insuline, zal je lichaam méér insuline aanmaken. En dat is nadelig voor de follikels aangezien die er steeds gevoelig aan blijven. Doordat ze dan meer testosteron aanmaken zorgen ze mee voor de stijging van LH.

Daar ligt voor deze vrouwen dus de sleutel: door in te spelen op de insulinegevoeligheid, is het mogelijk om toch regelmatiger een eisprong te hebben.

Méér dan enkel voeding

Maar laat je niet misleiden: op je voeding letten alleen is onvoldoende. De aanmaak van insuline wordt bijvoorbeeld ook via stress beïnvloed. Ook slaap èn beweging spelen hierin een grote rol. Het is dus echt een samenspel van àlle hormonen. En dat kan je alleen voorgoed doorbreken door op àlle domeinen je leefstijl aan te passen.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: