Waarom het niet jouw schuld is als je niet kan stoppen met snoepen.

Daar komen ze… de feestdagen! Een tijd waarin er heel wat snoepgoed, aperitiefhapjes, dessertjes,… geconsumeerd worden.
Wist je dat het eten van zoet- en vetrijke hapjes niet alleen een effect heeft op je gewicht, maar ook op je hersenen? Dat je er steeds meer van wil?
Die chocoladereep die je gewoon MOET hebben. De hunkeringen, cravings naar meestal zoete, vetrijke snacks. Bijna iedereen heeft er last van.

Maar laat me eerst dit zeggen: je bent niet zwak. En het is ook niet dat je ‘geen karakter hebt’.

Ook als je PCOS hebt ontsnap je er niet aan. Integendeel, de hunkeringen, worden zelfs nog versterkt. Hieronder lees je hoe dat komt.



De energievoorziening van ons lichaam.

De voornaamste brandstof voor ons lichaam is suiker. Elke cel in ons lichaam kan suiker gebruiken als energiebron. Voor heel wat van die cellen is er wel insuline nodig, een ‘sleutel’, om de suiker toegang te verlenen tot de energiefabriekjes. Maar bepaalde cellen van ons lichaam werken zònder de tussenkomst van insuline. Cellen in je hersenen, het netvlies in je oog, je nieren, bijnieren en zenuwvezels kunnen zelfstandig glucose opnemen.

Onze hersenen kunnen echt niet zonder suiker; ze draaien op glucose. Al de andere organen en cellen in ons lichaam kunnen ook energie halen uit de verbranding van vetten.

Ons eetgedrag, gestuurd door de hersenen.

Eerst en vooral in het belangrijk om ons eetgedrag eens te bestuderen. We keren daarvoor even terug naar onze voorouders die hun voedsel bij elkaar moesten zoeken. In perioden van schaarste was het handig dat we extra gemotiveerd waren om energierijk voedsel te vinden. Het hielp ons te overleven in die moeilijke tijden. Die motivatie kwam er dankzij een vernuftig beloningssysteem in onze hersenen op basis van een stofje dopamine. Het geeft ons een goed gevoel waardoor we dus op zoek gaan naar meer.

Maar onze hersenen zijn uiteraard niet alleen geprogrammeerd om energierijk voedsel te vinden. In principe krijg je bij elke goed uitgebalanceerde maaltijd een piek van dopamine. Eet je een paar dagen na elkaar hetzelfde, dan wordt er steeds minder dopamine aangemaakt. Op die manier helpen je hersenen je dus om voldoende gevarieerd te eten waardoor je dus meer kans hebt om alle voedingsstoffen binnen te krijgen die je lichaam nodig heeft.

Dopamine en suiker

Alleen is het bij suiker een beetje anders. Wanneer je verschillende dagen na elkaar suiker eet, zal de aanmaak van dopamine niet dalen, maar net overhoop halen. Je hebt steeds meer suiker nodig om hetzelfde effect op de dopaminereceptoren te krijgen.  Vergelijkbaar met een verslaving aan cocaïne bijvoorbeeld, maar dan in het mini.

De gebundelde kracht van suiker en vet.

Maar het is wat ruimer dan enkel suiker. Het zijn vooral voedingsmiddelen die suiker én vet bevatten die ons aanzetten om te overeten. Suiker op zich en vet op zich hebben inderdaad een effect op onze hersenen, maar de combinatie van deze twee is vuurwerk voor het brein.

En het effect blijft niet bij onze hersenen. Het zet een waterval systeem in gang in ons lichaam.

Invloed op serotonine

Zo werd er bijvoorbeeld een vermindering opgemerkt in het serotoninesysteem, een neurotransmitter die invloed heeft op onze stemming. Hierdoor heb je minder controle over je eetlust… Ook ons lichaamsgewicht heeft een effect op die serotonineproductie: hoe zwaarder we zijn, hoe minder serotonine er aangemaakt wordt, dus zit je daar al snel in een vicieuze cirkel.

Invloed op insuline

En de combinatie suiker- vet heeft ook een verminderde gevoeligheid aan insuline of insulineresistentie tot gevolg waardoor er meer vet wordt opgeslagen in het lichaam.

Wat dan als we een donut eten?

Beeldt je in dat je in een donut bijt… Eerst en vooral triggert de suiker uit de donut de smaakpapillen op de tong. Die sturen een signaal richting de hersenen waardoor het beloningssysteem met dopamine geactiveerd wordt.

Via onze maag komt de donut dan in de darm terecht waar er ook receptoren zijn voor glucose (geen smaakreceptoren deze keer, maar receptoren die ons brein laten weten wat er van voedsel rijk aan suiker in aantocht is en dat er dus insuline zal nodig zijn).

Een donut bevat suikers in de meest eenvoudig vorm. Die hoeven dus amper afgebroken te worden in je spijsverteringsstelsel en komen heel snel na het eten ervan in je bloedbaan terecht, richting hersenen.

Laten we het dus even bekijken vanuit het perspectief van onze hersenen.  “Fantastisch”, zeggen ze, “energierijk voedsel in overvloed! (de combi van vet en suiker, weet je nog) Blijven eten hoor, we moeten hier zoveel mogelijk energie opnemen.” Hallo dopamine!!

Je ziet… ons lichaam, voorgeprogrammeerd op overleving, zal je aanzetten om méér van die vet- en suikerrijke voedingsmiddelen te eten.

Het is dus héél logisch dat je hunkert naar gebak, koekjes, chips,… suiker en vet… dat geldt voor iedereen.

Hoe zit dat nu bij PCOS?

Insulineresistentie en PCOS

Doordat héél wat vrouwen met PCOS een verminderde gevoeligheid aan insuline vertonen (insulineresistent zijn), blijft de hoeveelheid suiker bij deze vrouwen in de bloedbaan dus langer hoog. De suiker kan de cel niet in. De hersenen krijgen dus veel langer glucose toevoer dan wanneer de lichaamscellen gewoon zouden openen. Dat heeft ongetwijfeld een invloed op de productie van dopamine: de hunkering naar suiker wordt dus versterkt.

Hypothalamus en PCOS

Maar er is ook een duidelijk link tussen de combinatie suiker / vet en de hypothalamus. Deze kleine klier is de directeur van ons lichaam. Ze stuurt de hypofyse aan die instaat voor de productie van heel wat hormonen, waaronder de hormonen LH en FSH die onze menstruele cyclus regelen. Waar we met PCOS net liever rust krijgen in onze hormonen, zien we dat de hormonen net verstoord worden door onze voedselkeuze.

Conclusie…

Het is dus helemaal niet gek dat je hunkert naar die combinatie van suiker en vetrijke voedingsmiddelen. Wil je er iets aan doen, dan zal je ergens in de hele vicieuze cirkel een stok in de wielen moeten steken. Er zijn verschillende mogelijkheden. Wil je weten hoe? Dan kan je je hieronder inschrijven voor mijn gratis online masterclass over PCOS en vertel ik je wat jij er zèlf aan kan doen.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: