7 super eenvoudige tips die je helpen bij PCOS om je vruchtbaarheid te vergroten.

Er is al heel wat geweten over hoe je met voeding je vruchtbaarheid kan beïnvloeden. Maar dat geldt zèker voor vrouwen met PCOS!

Door de hormonale disbalans is het mogelijk dat de kwaliteit van de eicellen minder goed is of dat de eisprong uitblijft. Daardoor is een natuurlijke zwangerschap soms niet zo evident. Dankzij deze voedingstips vergroot je de kansen op een natuurlijke eisprong en verbetert de kwaliteit van de eicellen. En mooi meegenomen: voeding voor èn tijdens de zwangerschap heeft ook een hele grote impact op de latere gezondheid van je kind. De eerste 1000 dagen van een mensenleven zorgen voor de blauwdruk van dat minimensje en die beginnen al vanaf de conceptie te tellen.

Twee vliegen in één klap dus: door middel van voeding je vruchtbaarheid verhogen èn tegelijkertijd je baby de beste start meegeven. Dus: hier gaan we… dankzij deze tips verhoog je je kansen op een eisprong en natuurlijke zwangerschap.

Kleur op je bord!

Door veel te variëren met groenten en fruit krijgt je lichaam volop antioxidanten, vitaminen en mineralen die de kwaliteit van de eicellen bevorderen. Een zwangerschap vergt heel wat van je lichaam, het optimaal voeden, zorgen voor een overschot aan vitaminen en mineralen zodat je die extra behoefte ruimschoots aan kan.

Als het kan, kies je best voor biologisch geteeld fruit en groenten. Er zitten niet meer of minder vitaminen of mineralen in, maar niet biologische voeding stelt je meer bloot aan allerlei hormoonverstorende stoffen zoals pesticiden, antibiotica,…

Kies je eiwitbronnen slim.

Kies geregeld plantaardige eiwitbronnen zoals bonen, kikkererwten, linzen, en noten.

De reden om deze eiwitbronnen te verkiezen boven vlees, is de soort vetten die erin aanwezig zijn. In vlees zitten verzadigde vetten die een negatieve invloed uitoefenen op de vruchtbaarheid.

Eieren, vis en zuivelproducten hebben wel een positieve invloed op de vruchtbaarheid. Eieren bevatten daarenboven choline, een voedingsstof die net als foliumzuur en folaat nodig is voor de ontwikkeling van het brein van de foetus en bescherming biedt tegen neurale buis defecten zoals spina bifida.

De boodschap is: hoe meer het vlees bewerkt werd, hoe meer verzaigde vetten het bevat. Als je dus vlees eet, kies je best voor een mager stukje onbewerkt vlees. uiteraard kan je het thuis best bakken in de pan 😉

Kies voor onverzadigde vetten.

Verzadigde vetten uit koekjes, gebak, fastfood, heel wat bereidingen en kant- en klare producten hebben een ontstekingsbevorderend effect en beïnvloeden de kwaliteit van eicellen. Gebruik dus liever plantaardige olie uit olijven, avocado, noten en zaden.

Volle plattekaas, yoghurt of kaas!

Het lijkt wat tegenstrijdig, want je kiest best voor meer plantaardige eiwitten, maar dagelijks één kleine portie volle melkproducten (1 glas, 1 plakje gewone kaas of 1 potje volle yoghurt) heeft een positief effect op de vruchtbaarheid.

Wanneer het vet uit melkproducten verwijderd wordt, verandert de hormonale samenstelling ervan en het is net die samenstelling die bevorderlijk blijkt voor de fertiliteit. Ook de hoeveelheid vitamine D, een vetoplosbaar vitamine, gekend voor het effect op ovulatie en eicelkwaliteit, wordt samen met het vet uit het melkproduct verwijderd. een kleine hoeveelheid volle melkproducten is daarom net positief. Vervang dus de nutteloze bronnen van verzadigde vetten zoals fastfood, koek en gebak (die naast vet en suiker geen nettige voedingsstoffen aanbrengen) door een glas volle melk, een sneetje gewone kaas of een potje volle yoghurt.

Volkoren granen.

Dankzij volkoren granen zal de bloedsuiker- en insulinespiegel trager stijgen dan bij het gebruik van suikerrijke koolhydraatbronnen.

Door de bloedsuikerspiegel goed onder controle te houden, worden de eierstokken minder getriggerd om testsoteron aan te maken. Hierdoor zal ook de aanmaak van de andere geslachtshormonen meer gecontroleerd gebeuren waardoor de kans op een eisprong vergroot.

kijk op de verpakkingen en zoek naar voedingsmiddelen waar ‘volkoren’ als eerste ingrediënten op de ingrediëntenlijst staat, die veel vezels en weinig suiker bevatten.

Goede voorbeelden zijn zilvervliesrijst, bruine rijst, wilde rijst, havervlokken, hummus, quinoa,…

Een bijkomend groot voordeel van deze volkoren graanproducten is dat ze een aanzienlijke bron van vitamine B zijn.

Dranken.

De beste keuze is water. Koffie en thee kunnen best, maar met mate. Beperk je tot 1 tas per dag als je actief probeert zwanger te worden.

Suikerrijke dranken zoals frisdrank en fruitsap doen je insulinespiegel stijgen en werken op die manier in op de productie van testosteron door de eierstokken. Geen goed idee dus. Daarnaast zorgen ze er ook voor dat je méér trek krijgt in zoet en je de negatieve spiraal in stand houdt.

Supplementen?

Naast foliumzuur dat vooral preventief genomen wordt om neurale buis defecten tegen te gaan, zijn er een aantal supplementen die een positief effect kunnen hebben op de fertiliteit. Praat erover met je arts of diëtist.

De volgende supplementen hebben een bewezen positief effect op de kwaliteit van de eicellen en de ovulatie.

  • Vitamine D
  • Inositol
  • N-Acetylcysteïne
  • Co-Enzyme Q10
  • Omega 3

 

Wil je echt aan de slag?

Schrijf je dan hieronder in voor het gratis webinar: Hoe je een gewèldig leven leidt dankzij PCOS: aan de slag met je kinderwens’.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: