PCOS en heel de tijd moe. 10 verassende oorzaken.
02 april 2019 

PCOS en heel de tijd moe. 10 verassende oorzaken.

Alles gaat snel vandaag de dag. Heel snel. Het is eigenlijk helemaal niet gek dat we ons moe voelen. Het wordt dus vaak gestoken op te veel werken en te weinig slapen.

Maar wat als je niet gewoon moe bent, maar compleet uitgeput, de hele tijd…?

Bij vrouwen met PCOS kunnen zich heel erg moe voelen, is insulineresistentie vaak de oorzaak. Hun cellen krijgen namelijk onvoldoende glucose waardoor ze geen energie kunnen aanmaken. Kleine veranderingen in je levensstijl kunnen de energie stimuleren, maar soms zijn er meer ernstige onderliggende zaken die je uitputten.

Slaaptekort

Wanneer je energietekort ervaart is een slaaptekort het eerste waar je aan denkt.

De meeste volwassenen hebben 7 tot 9u slaap nodig!

Tekort aan lichaamsbeweging

Beweging zorgt voor de vrijzetting van endorfines, stofjes die ons een goed gevoel geven. Zelfs wanneer we moe zijn!

En beweging zorgt voor contractie van de spieren waardoor de glucose in het bloed de cel kan binnengaan waar het verbrand wordt en energie wordt vrijgemaakt.

3 keer per week 20 minuten bewegen geeft al een verbetering van het vermoeidheidsgevoel.

Dehydratatie

Zelfs al heb je nog maar een beetje tekort aan vocht, het kan een grote invloed hebben op je energieniveau.

Je hebt dagelijks 2 liter vocht nodig! Dus drinken is de boodschap!!

Hoe weet je of je voldoende drinkt? Als je urine doorheen de dag heel licht gekleurd of doorschijnend is, dan ben je voldoende gehydrateerd. Enkel de ochtendurine mag donkerder gekleurd zijn.

Ontoereikende voeding

Het eten van de verkeerde voedingsmiddelen is een van de meest voorkomende oorzaken van weinig energie. Een voeding rijk aan geraffineerde koolhydraten en enkelvoudige suikers doen je bloedsuikerspiegel en insulinewaardes pijlsnel stijgen. Om daarna te crashen. Met als resultaat dat jij klaar bent voor een dutje.

Start de dag met een maaltijd dat minimaal 10g eiwitten bevat (ei of griekse yoghurt bijvoorbeeld). Door geraffineerde koolhydraten door volkoren producten te vervangen, krijg je een veel gelijkmatigere stijging van je bloedsuiker.

Onderliggende medische aandoeningen

Slaap apneu

Verschillende studies tonen aan dat vrouwen met PCOS veel vaker lijden aan obstructieve slaap apneu. Deze aandoening veroorzaakt een vernauwing of blokkade van de luchtwegen. Je krijgt dus tijdelijk geen zuurstof!

Zelfs wanneer je voldoende slaapt, zal je onvoldoende uitgerust zijn wanneer je geen zuurstof krijgt.

t here…

Traag werkende schildklier

Wanneer de schildklier onvoldoende hormonen aanmaakt, kan dat je energielevels beïnvloeden.

Vraag je huisarts om een volledig nazicht van je schildklier (bepaling van TSH alleen is onvoldoende).

Ijzer tekort

Zeker vrouwen met die hevige maandelijkse bloedingen hebben, geen dierlijke producten eten of intensieve beweging uitoefenen, kunnen een gebrek aan ijzer vertonen.

Aangezien de belangrijkste rol van ijzer bestaat uit het transport van ijzer, is het niet verwonderlijk dat een tekort leidt tot uitputting en kortademigheid. Zelfs bij minimale  inspanningen.

Bespreek een bloedtest met je huisarts voordat je ijzersupplementen neemt.

Glutensensitiviteit en glutenintolerantie

Hèt kenmerk van iemand met de auto immuunziekte coeliakie (glutenintolerantie) of glutensensitiviteit is vermoeidheid na het eten van voedsel dat gluten bevat.

Voordat je zelf je voeding probeert aan te passen en gluten begint te mijden, is het belangrijk om je te laten testen op coeliakie. Mijden van gluten zal de symptomen maskeren en het stellen van een goede diagnose bemoeilijken.

Vitamine D en of  B 12 tekort

Neem je de pil, metformine of volg je een veganistisch dieet, dan zou je wel eens een tekort aan vitamine B 12 kunnen hebben. Een tekort van dit vitamine veroorzaakt niet alleen vermoeidheid, maar kan leiden tot permanente zenuwschade.

Veel vrouwen met PCOS blijken een heel lage vitamine D level te hebben. Vitamine D speelt een belangrijke rol in heel wat processen in je lichaam. Ook bij het vrijmaken van energie uit glucose.

Vraag dus aan je huisarts om je vitamine D level en B12 level te bepalen.

Depressie

Wanneer je depressief bent, lijkt het alsof je in een constante mist leeft. Een gebrek aan motivatie en slaapproblemen kunnen bijdragen aan een depressie. Depressie en vermoeidheid is eigenlijk een vicieuze cirkel.

Lichaamsbeweging kan dan weer helpen om je een boost te geven.

Ervaar je depressieve gevoelens, dan is het raadzaam om professionele hulp in te schakelen.

Voel jij je voortdurend moe en heb je de indruk dat één van deze situaties van toepassing is op jou?

Ben jij hersteld van vermoeidheid? Hoe heb je dat gedaan? Deel je bevindingen met ons door hieronder een berichtje achter te laten.

Wat kan je eraan doen?

Hier vind je 10 kant en klare tips om beter te slapen!

Over de schrijver
Sarah is Founder van PCOS Academie en PCOS De Baas Podcast. Ze studeerde af als diëtiste in 2002 en specialiseerde zich in PCOS. Ze volgde een bijkomende coach opleiding om vrouwen met PCOS op elk aspect in hun leven te kunnen coachen.
Liesl
Door

Liesl

op 17 Jan 2024

Waar kan ik de tips vinden?

Reactie plaatsen