Deze 4 zaken moet je weten als je PCOS hebt bij een BMI onder de 25.

Lean of ‘magere’ PCOS, is een groep vrouwen die vaak ondergediagnosticeerd blijven. Ze zijn nochthans met velen: 20-30% van de vrouwen met PCOS hebben BMI lager of gelijk aan 25.

Het feit dat ze mager zijn, zorgt voor die onderdiagnose. Ze krijgen dan ook vaak te horen ‘dat ze er niet uitzien alsof ze PCOS hebben’. Alsof PCOS altijd zo zichtbaar is. Not!

Verschillen en gelijkenissen

Er zijn een aantal overeenkomsten en verschillen met de klassieke pcos. Zo komt insulineresistentie vaker bij de klassieke PCOS groep voor, maar wordt die niet uitgesloten bij lean pcos

Gewichtsverlies, het eerste advies dat heel wat vrouwen met het polysysteus ovariumsyndroom te horen krijgen, heeft weinig tot geen effect bij vrouwen met BMI van 25 of lager.
Maar dat wil niet zeggen dat leefstijlaanpassingen geen effect hebben… Vorige maand kreeg ik van 2 slanke vrouwen die mijn traject volgen in de PCOS De Baas Academy het nieuws dat ze zwanger zijn!! Zonder fertiliteitstraject deze keer. Beiden wilden eerst via leefstijlaanpassingen proberen voor ze opnieuw fertiliteit in zou gaan (niet hun eerste kindje). Ze wisten hoe zwaar zo’n fertiliteitstraject kan zijn. Maar kijk! Het kan ook op de natuurlijke manier! Ook bij Lean PCOS!

Ook medicatie als clomid slaat minder goed aan.

De hypofyse / hypothalamus werkt bij beide groepen niet optimaal. En terwijl de bijnieren bij vrouwen met de lean vorm van PCOS vaak betrokken zijn, is dat individueel verschillend bij vrouwen met de klassieke vrom van PCOS.

Ontstaan van lean PCOS

Lean PCOS ontstaat tijdens de foetale fase, op het moment dus dat je zelf nog in de baarmoeder zit. Wanneer de hormonale waarden van de moeder op crutiale momenten in de zwangerschap verstoord zijn, kan dat leiden tot polycystische eierstokken op latere leeftijd. Die verstoring kan veroorzaakt worden door insulineresistentie van de moeder of door hormoonverstoorders uit de omgeving.

Hoge androgeenwaarden bij lean PCOS

Er zijn 2 systemen die aan de basis kunnen liggen van een hoge androgeenwaarde of mannelijke hormonen .

Verstoorde communicatie brein-eierstokken

Door een verstoorde communicatie tussen brein en eierstokken stuurt de hypofyse te snel en te veel LH het lichaam in. Het is dat hormoon dat de cellen in de eierstokken triggeren om testsoeron aan te maken.

Bijnieren als bron van androgenen

Daarnaast zijn bij lean pcos ook vaak de bijnieren betrokken. De bijnieren zijn stressklieren. Ze worden getriggerd wanneer we stress ervaren en produceren dan cortisol. Om het effect van cortisol teniet te doen, wordt een andere stof,  DHEA’s geproduceerd door de bijnieren. Dit is een voorloper van testosteron. Met andere woorden: bij lean pcos heb je dus ook via de bijnieren testsoteronproductie.

De vicieuze cirkel bij Lean PCOS

De androgenen (mannelijke hormonen) aangemaakt in de eierstokken of de bijnieren, maken het brein minder gevoelig aan oestrogeen en progesteron. Daardoor blokkeren ze het hele feedbacksysteem.

Onder normale omstandig heden produceert de hypofyse FSH die de groei van een follikel stimuleert, dat follikel produceert zelf oestrogeen wat een signaal geeft an de hypofyse om over te schakelen van FSH naar LH. Het lutheïniserende hormoon lokt de eisprong uit door kort te pieken. Het follikel barst open en laat de eicel vrij. De achterblijvende cellen van het follikel starten daarop met de aanmaak van progesteron. Het is die progesteron die de hypofyse laat weten dat de LH productie mag stoppen.

Maar zonder een eisprong, blijft de hypofyse LH aanmaken. LH stumuleert de eierstok tot de productie van testsoetron en zo zit je vast in een vicieuze cirkel.

Leefstijlveranderingen voor lean PCOS

Inwerken op het stressniveau is een eerste stap die je zelf kan ondernemen. Door gedachten en gevoelens te leren herkennen, door te leren hoe je jouw gevoelens kan veranderen door middel van jouw gedachten, kan je een grote invloed hebben op jouw cortisolniveau.

Op vlak van voeding en beweging gelden de adviezen die bij de klassieke PCOS ook van toepassing zijn. Niet om gewicht te verliezen, wel om het lichaam te voorzien van àl de voedingsstoffen die nodig zijn om de processen in het lichaam normaal te laten verlopen en de hormonen te kunnen aanmaken.

Excessief sporten of diëten heeft een omgekeerd effect op het stressniveau en zijn bij lean PCOS dus te vermijden.

Net zoals bij de klassieke PCOS, kan bij lean PCOS ook het slaapritme verstoord zijn. Ook dat weer op punt krijgen is één van de doelstellingen bij de behandeling.

Wil je meer weten? Schrijf je dan in voor de webinar van 14 januari om 19u45 via de link hieronder.

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: