De 3 belangrijkste uitlokkende factoren voor PCOS.

Misschien heb je al gehoord dat PCOS of het PolyCysteus Ovariumsyndroom erfelijk is. Of misschien heb je het zelf ontdekt binnen je eigen familie.
Maar als het dan erfelijk is…
heeft het dan wel zin om er zelf iets aan proberen te doen?

Om op die vraag te antwoorden, wil ik je eerst uitleggen van waar PCOS komt.

Wat veroorzaakt PCOS?

PCOS is geen ‘nieuwe’ aandoening. Het zit al eeuwen in onze genen en was op bepaalde momenten in de evolutie van de mens best handig voor de overleving van onze soort, hoe vreemd het ook klinkt. Maar denk er even over na… voedsel was niet altijd beschikbaar. Wie dus wat reserve had en geen extra mond te voeden, had meer kans om te overleven. Door de invloed van het vasten, had de hormonale balans dan weer wat rust gevonden en waren werd een zwangerschap veel waarschijnlijker. Zo werd een natuurlijke selectie gemaakt.

Vandaag draagt minimaal 1 vrouw op 10 deze genen.

Genen èn omgeving…

Wàt de precieze oorzaak is, is nog niet volledig bekend. Maar bij sommige vrouwen komt de PCOS niet tot uiting terwijl het bij anderen wel getriggerd wordt.
Het is ondertussen wel duidelijk dat die genetische aanleg een rol speelt, maar het is een combinatie met omgevingsfactoren, zoals milieuverontreiniging, stress en voeding die het ook echt ‘aanzet’.

Milieu

Het milieu waarin wij leven heeft een grote invloed op onze hormonale balans. Er zijn héél veel hormoon verstorende stoffen in onze directe omgeving.
Denk aan luchtverontreiniging, BPA (bisphenol A) in plastics, parabenen in make-up, brandvertragers en kleurstof in kleding en meubels,…

En om het nog wat ingewikkelder te maken wordt er in make-up
ook gebruik gemaakt van weekmakers (ftalaten). Bijvoorbeeld als geurdrager, als
oplosmiddel (nagellak) of als fixatiemiddel in haarlak.

Stress

Stress is een grote uitlokkende factor om de genen te activeren.

Er gebeurt heel wat in je lichaam wanneer je stress ervaart.
Wanneer je leven bedreigd wordt, zijn een aantal normale processen in je
lichaam eventjes van ondergeschikt belang. Vertering en voortplanting zijn
bijvoorbeeld minder nuttig op het moment dat je moet vluchten.

Daarnaast zorgt stress er ook voor dat de effecten van PCOS
op je lichaam verergeren.

Voeding

Onze voeding is de voorbije eeuw ontzettend veranderd. De suikerinname is vertienvoudigd en de volkorenproducten werden vervangen door geraffineerde soorten.

Insuline

Het hormoon insuline, dat de lichaamscellen kan openen zodat de suikers vanuit het bloed kunnen opgenomen worden, is één van de sleutelhormonen bij PCOS.

Door een verminderde gevoeligheid van de insulineresceptoren blijft de bloedsuikerspiegel na het eten langer hoog waardoor er steeds grotere hoeveelheden insuline aangemaakt moeten worden. Het zijn die hoge insulinewaarden die de eierstokken aanzetten tot het produceren van testosteron. Het is dit mannelijke hormoon dat heel wat van de symptomen van PCOS zoals haargroei in een mannelijk patroon, haarverlies op het hoofd, acné,… veroorzaakt.

Daarnaast is de hoeveelheid vitaminen en mineralen in onze voeding afgenomen door verarming van onze bodem.
Vitaminen en mineralen heeft ons lichaam oa nodig voor de aanmaak van stoffen die betrokken zijn bij de vertering van suikers en de omzetting naar energie.

Door tekorten aan vitamine en mineralen ontstaat er een onevenwicht in je lichaam met hormonale problemen tot gevolg.

PCOS kan je niet genezen.

De genen uitschakelen kan nog niet. Wat je wèl kan doen, is de gevolgen ervan (zowel op korte – als op langetermijn) beïnvloeden door je levensstijl aan te passen.

Door kan je diabetes type 2, hart- en vaatziekten en leverproblemen voorkomen of op z’n minst uitstellen. Sommige vrouwen krijgen dankzij de leefstijlaanpassingen een regelmatigere cyclus en verhogen de kans op een natuurlijke conceptie.

Ook de acné, haaruitval en de overbeharing kan je dankzij
leefstijlaanpassingen op een positieve manier beïnvloeden.

Wat kan je dan zelf doen?

Je milieu

Door kleine aanpassingen in je omgeving, kan je invloed uitoefenen op

  • Kies om water te drinken uit glazen flessen of een drinkbus uit een ander materiaal als plastiek, Kies je toch voor plastiek kijk dan altijd na of het BPAvrij is.

  • Kijk de verpakking van je make-up na op deze namen: butylparaben, propyiaparaben, isobutylparaben en isopropylparaben.

  • Koop je nieuwe gordijnen of stoelen of zetels, verlucht je huis dan goed zodat ftalaten zo snel mogelijk naar buiten kunnen.

  • Nieuwe kleding was je best eerst voordat je ze aandoet.

  • Kies voor ecologische schoonmaakproducten.

Voeding

  • Door te kiezen voor volwaardige graanproducten beperk je de stijging van je bloedsuikerspiegel èn bevoorraad je je lichaam met B vitamines.

  • Eet dagelijks 2-3 stukken fruit zodat je zeker voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Maar zorg er steeds voor dat je fruit gecombineerd eet met een eiwit- enof vetrijk voedingsmiddel. In fruit zit er wel wat suiker onder de vorm van fructose. Door het te combineren met eiwitten en of vetten, kan je de invloed op je bloedsuikerspiegel inperken.

  • Indien mogelijk kies je best voor biologische producten. Deze bevatten minder pesticiden, maar hebben ook een grotere verscheidenheid aan bacteriën die een goede invloed hebben op onze darmflora.

  • Om de langetermijngevolgen van PCOS zo lang mogelijk uit te stellen kies je best voor onverzadigde vetten: noten en zaden, vis en plantaardige olie (muv kokos- cacao- en palmvet)

Stress

Je kan stress trachten te voorkomen

Dat doe je door je gedachten te leren managen, want de
meeste stress die we vandaag ervaren creëren we zelf. We jagen ons op in het
verkeer (‘ik kom te laat’) of door onze agenda’s (ik moet nog dit… ik moet nog
dat…), door rekeningen (‘dat wordt krabben straks’) of door relaties (‘hij komt
wéér te laat thuis… zou hij iemand anders hebben’).

Het zijn gedachten als deze die ons een opgejaagd gevoel
geven, stress dus. Als we erin slagen om die gedachte te veranderen, kunnen we
ons gevoel veranderen.

De impact van stress verminderen

De stress van vandaag de dag komt meestal niet meer van
levensbedreigende situaties waardoor vluchten of vechten niet meer hoeft
(tenzij er iemand met een mes achter je aan zit, hè!). Maar de reactie in ons
lichaam is wel nog identiek hetzelfde: de cortisol zorgt voor de aanmaak van
suikers vanuit onze spiereiwitten; je bloedsuikerspiegel stijgt dus. In geval
van insulineresistentie is die stijging van je bloedsuiker nu net wat je niet
wil. De suikers blijven in je bloedbaan waardoor er steeds meer insuline
aangemaakt wordt en die heeft een stijging van de testosteronwaarde tot gevolg.
Dat is bij PCOS de oorzaak van heel wat symptomen (haarverlies, overbeharing,
acné,…)

  • Door de aangemaakte cortisol en vrijgemaakte suikers te verbruiken zoals onze voorouders dat deden, kan je je lichaam beschermen tegen de effecten van stress. Hoe ze dat deden? Door te bewegen: vechten of weglopen van de leeuw of wat het dan ook was dat hun leven bedreigde.

  • Wandelen, fietsen of zwemmen zijn uitstekende manieren om de extra suikers op te gebruiken.

  • Wist je ook dat je slechter slaapt door stress? Dat komt omdat je lichaam door de hoge cortisolwaarde niet in staat is om het slaaphormoon, melatonine, aan te maken.

Je ziet, je kan PCOS misschien niet voorkomen en niet
genezen. Maar je kan wel de verantwoordelijkheid voor je eigen gezondheid
opnemen en aan je leefstijl werken.

Wil je nog meer weten? Schrijf je dan hieronder in voor het
gratis webinar (een presentatie die je live van op je eigen computer thuis kan
volgen en waar je me al je vragen kan stellen).

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: