september 1

PCOS in de kijker tijdens de PCOS Awareness Month.

0  comments

Mag het wat méér zijn, aub?

Wat méér aandacht voor een syndroom waar 10 procent van de vrouwelijke bevolking mee te maken krijgt, is géén overbodige luxe. Dat is het doel van de PCOS Awareness Month. Gedurende de maand september vragen we meer aandacht, meer awareness voor PCOS.

PCOS, het polycysteus ovariumsyndroom, treft 1 vrouw op 10! Je kent dus sowieso meer dan één vrouw die het syndroom heeft. De vraag is of die vrouw het zelf weet. Je weet het vaak niet tot de dag dat je een kinderwens hebt. Tot de dag dat je stopt met de pil.

Een pilletje

Vaak wordt die pil voorgeschreven om klachten te camoufleren. Klachten die eigenlijk al in de richting van PCOS kunnen wijzen, maar waarvoor geen alternatieven bestaan binnen de medische wereld. Er is geen pilletje dat ongewenste haargroei tegen gaat. Er is geen pilletje dat haarverlies tegen gaat. Er is geen pilletje dat een onverklaarbare gewichtstoename tegen gaat.

Er is er wèl ééntje voor acné, maar die mag je dan weer niet gebruiken zònder dat je ook de pil neemt. Te gevaarlijk voor de foetus, moest je onverwacht zwanger worden tijdens het gebruik. Niet zo onschuldig dus.

En dus is de pil de meest eenvoudige oplossing. Tot aan de kinderwens… want dan moet die pil gestopt worden. Uiteraard…

Het dominospel

PCOS is een syndroom waarbij het metabolisme en het hormonale systeem overhoop gegooid worden. Het is een dominospel waarbij het ene blokje het andere omver gooit. Met als gevolg dat een eicel niet kan uitgroeien tot een dominant follikel en dat er geen of een late en minder kwalitatieve eisprong plaatsvindt. Als de menstruatie na de pilstop uitblijft en je als vrouw een kinderwens hebt, is dat een reden om hulp te zoeken. En gelukkig is er hulp! Er bestaan verschillende technieken om de eisprong te stimuleren of, indien ook dat niet voldoende is, kan IVF of ICSI nog een uitweg bieden. Daarbij worden dan verschillende eicellen tegelijkertijd gestimuleerd en handmatig uit de eierstok ‘geoogst’, bevrucht in het labo en na ontwikkeling teruggeplaatst in de baarmoeder.

Gelukkig bestaan deze technieken, maarrrrr…

Géén aandacht voor het grotere geheel.

Een vrouw met PCOS krijgt vaak niets te horen over de metabole impact van haar aandoening. Ze krijgt vaak geen uitleg over hoe die PCOS de werking van haar lichaam verstoort, hoe ze méér kans maakt dan een andere vrouw van haar leeftijd om al vroeg diabetes type 2 te ontwikkelen (en zwangerschapsdiabetes), hart- en vaatziekten of leverproblemen.

Want nà de bevalling, wordt gewoon weer de pil aangeraden….

Zo heb je weer “een cyclus”, dus is er niets om je zorgen over te maken.

Wat!!??

Verminderde levenskwaliteit

Diabetes type 2, leververvetting en hart- en vaatziekten zijn serieuze aandoeningen die de levenskwaliteit van deze vrouwen (1 vrouw op 10!!) enorm onderuithaalt. Om nog te zwijgen over de niet-gezondheid gebonden klachten zoals vermoeidheid, depressieve gevoelens, acné, haarverlies en ongewenste haargroei op het gezicht en lichaam.

PCOS buiten spel zetten

Het strafste van al is dat je zèlf hèèl wat kan doen aan die klachten. Het geheim zit in het leren begrijpen van PCOS en de noden van jouw lichaam. Die zijn wat “anders dan anders” maar als je door hebt wat je kan doen, dan gaat er een nieuwe wereld voor je open. Het effect van een aangepaste leefstijl is voor veel vrouwen met PCOS zelfs zo groot dat er géén hulp van een fertiliteitscentrum meer nodig is om zwanger te worden. Géén hormoonstimulatie, géén injecties met hormonen.

Wat die leefstijlveranderingen dan inhouden?

Een gezond voedingspatroon is één van de 4 pijlers. Omdat het metabolisme bij PCOS verstoord is, is er extra aandacht nodig voor de voeding. Maar de basis blijft wel gewoon gezond eten. Er is geen streng dieet nodig bij PCOS. Wel puur, zo min mogelijk bewerkt voedsel. Veel groenten, een portie fruit, noten, gezonde vetten, een stukje (mager) vlees en vis, een portie yoghurt of een zuivelproduct, aardappelen en volkoren granen.

Waar de meeste van mijn cliënten tegenaan lopen, zijn ‘de goestingskes’. De tussendoortjes of laatavond snacks die vaak niet erg voedzaam zijn, die vaak gesnoept worden wanneer de verveling of andere emoties de kop op steken.

Want geef toe, ondertussen wéét je wel al wat gezond is en wat niet. Daar ben ik van overtuigd. Maar dat wil niet zeggen dat het je lukt om het toe te passen.

De tweede pijler is beweging. Dankzij een normaal beweegpatroon (beetje kracht, beetje conditie) kan je je metabolisme ondersteunen. Je kan makkelijker de energie uit je voeding bereiken wanneer je beweegt. Waar bij PCOS de cellen vaak gesloten blijven voor de glucose in de bloedbaan, kunnen die zich openen wanneer we bewegen!

Ook slaap is een heel belangrijke pijler. De derde…. Het is het moment waarop het lichaam na een dag weer kan herstellen. Waarin ook hormonen aangemaakt worden die het verzadigingssysteem beïnvloeden de invloeden van de dag, de stress, verwerkt wordt. Maar door het hormonale onevenwicht, is de slaap bij PCOS vaak verstoord. Inslapen en doorslapen komen in het gedrang waardoor het lichaam niet meer of onvoldoende kan herstellen. Dat is een serieuze bron van stress en leidt tot nog méér hormonale verstoringen. Lees hier 10 tips om je slaap te verbeteren

Stress is de 4de en in mijn ogen de belangrijkste pijler. Want je kan nog zo goed je best doen en je eetpatroon aanpassen, meer gaan bewegen en op tijd je bed in gaan…. Als er stress in het spel zit, dan werkt die àlle inspanningen tegen. Stress voorkomt dat je ’s avonds tot rust komt en dus dat je een kwaliteitsvolle nachtrust hebt. Onder invloed van stress maakt het lichaam zèlf meer glucose aan. Dus ookal ben je nog zo goed op je voeding aan het letten, je bent aan het dweilen met de kraan open. En tot slot… tast stress onze cellen aan. Zoals de huid van een roker sneller verouderd door de stress die de nicotine en andere schadelijke stoffen hebben op de huidcellen, zo tast stress elke cel in je lichaam aan. Ook de eicellen.

Leergierig?

Mijn cliënten zijn stuk voor stuk leergierige vrouwen. Vrouwen die willen begrijpen hoe hun lichaam met PCOS werkt, vrouwen die willen begrijpen waaròm en hoe ze hun levensstijl dan best aanpassen. Als jij ook leergierig bent, het ook wilt begrijpen zodat je méér energie krijgt, zèlf jouw leven en jouw cyclus in de hand neemt… dan ben je hier aan het juiste adres.


Tags


You may also like

Laat een bericht na.

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Neem contact op!